سعید زعفری هشجین

هر کوچه یک حسینیه| عزاداری متفاوت به یاد شهدا

بسیج دانشجویی استان اردبیل با حضور در محلات مختلف اردبیل در قالب طرح«هر کوچه یک حسینیه» و به شکل هیات سیار با برگزاری مراسمات مختلف عزاداری و توزیع بسته‌های فرهنگی حال و هوایی دیگر به محلات اردبیل می‌بخشد.
کد خبر: ۹۲۶۹۵۲۵
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

هر کوچه یک حسینیه| عزاداری متفاوت به یاد شهدا

صدای مداحی که آرام آرام نزدیک‌تر می‌شد نظرم را جلب کرد، انگار صدای مداحی از بلندگوی ماشین پخش شود، اما صدا خیلی بلندتر بود به همین خاطر به سمت پنجره رفتم.

صدای مداحی از خودرویی می‌آمد که چندین نفر اطراف آن را گرفته بودند و پرچم‌های رنگین یا حسین(ع) و ... در اطرافش نصب شده بود.

ماشین در گوشه‌ای ایستاد و با ذکر صلوات مداحی و ذکر مصیبت شروع شد، بسیاری از همسایگان از پنجره منازل بیرون را نگاه می‌کردندد و تعدادی در کوچه ایستاده بودند. بی اختیار آب از چشمانم سرازیر شد.

ماه محرم هر سال کوچه‌ها و خیابان‌های اردبیل مملو از دستجات عزاداری بود که همه روزه در سطح شهر و به‌خصوص خیابان‌های اصلی و بازار اردبیل به عزاداری می‌پرداختند. اما امسال شیوع بیماری کرونا باعث شده بود تا دیگر دستجات عزاداری در محلات حضور نداشته باشند.

اما اقدام جوانان بسیجی در راه‌اندازی هیات سیار فرصتی ا فراهم آورده بود که همان حال و هوای سال‌های گذشته مجددا برایمان تداعی شود. مراسمی کوچک اما به وسعت دل‌های همه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع).

هر کوچه یک حسینیه| عزاداری متفاوت به یاد شهدا

محلات و هیئات مذهبی اردبیل امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامت مردم و عزاداران شیوه‌ای متفاوت نسبت به سال‌های گذشته را اتخاذ کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و براساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا مراسمات عزاداری را در فضای باز و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌کنند.

برخی از هیات‌ها و محلات امسال هزینه‌های برگزاری مراسمات و پذیرایی‌ها را برای کمک به نیازمندان و یا توزیع اقلام بهداشتی صرف کرده‌اند و یا با تغییر مکان، مراسمات را در فضاهای باز مقابل مساجد و یا محوطه مدارس برگزار می‌کنند.

هر کس به نوبه خود در تلاش است تا مراسات عزای اباعبدالله الحسین(ع) تعطیل نشده و با رونق و امکان حضور حداکثری برگزار شود.

اما در این بین جوانان دانشجوی جهادی دانشگاه‌های استان اردبیل شیوه‌ای جدید در عزاداری را ترتیب داده‌اند تا خانواده‌هایی را که امکان حضور در مراسمات عزاداری را ندارند نیز در این مراسمات سهیم کنند.

بسیج دانشجویی استان اردبیل با حضور در محلات مختلف اردبیل در قالب طرح«هر کوچه یک حسینیه» و به شکل هیات سیار با برگزاری مراسمات مختلف عزاداری و توزیع بسته‌های فرهنگی حال و هوایی دیگر به محلات اردبیل می‌بخشد.

هر کوچه یک حسینیه| عزاداری متفاوت به یاد شهدا

برگزاری مراسم «هر کوچه یک حسینیه» ویژه خانواده شهدا در ایام عزای ماه محرم

حسین مظفری، مسؤول فرهنگ‌سازی ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در اردبیل از برگزاری مراسم «هر کوچه یک حسینیه» ویژه خانواده شهدا در ایام عزاداری ماه محرم خبر داد و اظهار کرد: این برنامه در ایام کرونا جهت برگزاری روضه حضوری سید الشهدا(ع) در کوچه مزین به نام شهدا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه از امروز تا پایان دهه اول محرم هیأت‌های بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اردبیل با حضور مداحان دانشجو در کوچه‌های مزین به نام شهدا حضور یافته و به عزاداری خواهند پرداخت، گفت: این برنامه با هماهنگی ستاد کرونا و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در اردبیل برگزار می‌شود.

مظفری بیان کرد: اولین برنامه این مراسم در کوچه دانشجوی شهید اصغر باقری خیرآبادی برگزار شد و تا پایان عزاداری ماه  محرم با حضور در کوچه‌های مزین به نام شهدا روضه عزاداری سید و سالار شهیدان در محلات مختلف برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، این دهه با همه غمی که دارد اما روشنایی است؛ اصلاً جنس غم حسین (ع) با همه دردها فرق می‌کند. حضور جوانان بسیجی در محلات و برگزاری مراسمات عزاداری در این محلات علاوه بر رونق عزاداری‌ها در این ایام به نام یک شهید، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدایی است که تمام ذکر و زندگیشان امام حسین(ع) بود.

گزارش از المیرا خیر

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار